Reisvoorwaarden
ANVR-Reizigersvoorwaarden
Viabus GmbH (CHE-223.999.894) is aangesloten bij de ANVR.
De ANVR hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van reizen en informatie daarover. De reizen die op onze website en in onze reisgidsen worden aangeboden onder de ANVR-Reizigersvoorwaarden (ANVRReisvoorwaarden voor pakketreizen of ANVR-Boekingsvoorwaarden voor losse reisdiensten en/of Gekoppeld Reisarrangement Voorwaarden) die van toepassing zijn op alle aanbiedingen op onze website of in onze reisgids tenzij uitdrukkelijk wordt aangegeven dat dit niet het geval is.
Klik hier of ga naar www.anvr.nl/reizigersvoorwaarden.pdf voor het lezen en opslaan van de ANVR-Reizigersvoorwaarden en overige belangrijke informatie. Op het boekingsformulier (online boeking) moet u aanvinken dat u voor boeking kennis heeft genomen van en akkoord gaat met de specifieke voorwaarden uit de ANVR-Reizigersvoorwaarden die van toepassing zijn op uw boeking, t.w. de ANVR-Reisvoorwaarden voor pakketreizen of ANVRBoekingsvoorwaarden voor losse reisdiensten en/of Gekoppeld Reisarrangement Voorwaarden en overige ANVR-informatie. Klik hier of ga naar www.anvr.nl/anvr-brochure.pdf voor de ANVR brochure.
Stichting Garantiefonds Reisgelden
Viabus GmbH (CHE-223.999.894) is aangesloten bij SGR/SGRZ. U kunt dit controleren via www.sgr.nl. Binnen de grenzen van de SGR-garantieregeling vallen de op deze website gepubliceerde reizen onder de garantie van SGR. Deze SGR-garantie houdt in dat de consument ervan verzekerd is dat zijn vooruitbetaalde reisgeld wordt terugbetaald als de wederpartij door financieel onvermogen de overeengekomen prestatie niet kan nakomen. Voor zover de overeenkomst mede het vervoer omvat en de plaats van bestemming reeds is bereikt, wordt zorggedragen voor de terugreis.
Eigen bijdrage aan SGR
Sinds 1 februari 2021 betaalt iedere consument die een reis boekt bij een bij SGR aangesloten reisorganisatie € 5,- per persoon per boeking. Jarenlang was garantie op uw geboekte vakantie gratis, maar ook na de coronacrisis moet het garantiefonds er voor u zijn, zodat u onbezorgd op reis kunt blijven gaan.
Calamiteitenfonds
Effeweg.nl (KVK 30060880) is aangesloten bij de Stichting Calamiteitenfonds Reizen. De garantie van het Calamiteitenfonds houdt in dat u als reiziger die deelneemt aan een reis waarop de garantie van toepassing is:
- (een deel van) uw reissom terugkrijgt indien wij de reis als gevolg van een calamiteit niet of niet volledig kunnen uitvoeren;
- de noodzakelijke meerkosten vergoed krijgt indien wij als gevolg van een calamiteit de reis moeten aanpassen of indien wij u vervroegd moeten repatriëren.
Onder calamiteit wordt verstaan een door molest of natuurramp veroorzaakte abnormale gebeurtenis
De kosten voor het Calamiteitenfonds bedragen € 2,50 per 9 deelnemers en zijn wij verplicht te heffen. Klik hier voor de volledige garantieregeling van het calamiteitenfonds.
Rouleren in de bus
Wij kennen geen vaste plaatsen in onze touringcars. Eenmaal per dag schuift iedere passagier een plaats op, zodat iedereen een keer voorin en achterin heeft gezeten. Uw chauffeur/reisleider zal u vertellen hoe dit systeem precies in zijn werk gaat.
Bagage
Aangezien u zelf uw bagage kent, bent u hiervoor verantwoordelijk. Let er dus zelf op dat de chauffeur uw bagage in de bagageruimte plaatst en neemt u daarna plaats in de bus. Per persoon mag u één koffer/reistas (van max. 80 x 50 x 35 cm en max. 20 kg) meenemen en daarnaast één stuks handbagage (van max. 60 x 35 x 15 cm en max. 5 kg), die volledig onder uw stoel of bovenin het bagagerek moet passen. Uw chauffeur kan, omwille van veiligheidsredenen, besluiten om te grote of niet passende handbagage in het laadruim te plaatsen. Vergeet u niet de kofferlabels, die u bij uw reispapieren ontvangt, aan uw bagage te bevestigen. Bagage die zich gedurende de nacht in de onbeheerde bus bevindt, is niet verzekerd. Indien u tijdens de overnachtingen uw bagage in de bus laat staan, is dit uitdrukkelijk voor uw eigen verantwoording. Wij adviseren u de bagage ‘s nachts uit de bus te halen. Voor onze reizen waarbij u op de boot overnacht, geldt dat niet. Uw bagage blijft dan in de bus. Denkt u er dan aan een aparte tas voor de nacht mee te nemen.
Medicijnen en Opiumwet
Natuurlijk zorgt u ervoor dat u voldoende medicijnen voor de gehele vakantie bij u heeft. Toch raden wij u aan een kopie van uw recept voor deze medicijnen mee te nemen, zodat u bij verlies of diefstal van uw medicijnen over het juiste recept beschikt om nieuwe aan te schaffen. Neemt u uw medicijnen altijd mee in uw handbagage! Reizigers die geneesmiddelen meenemen die onder de Opiumwet vallen (zoals bepaalde slaapmiddelen, ADHD-middelen en sterke pijnstillers), moeten voor deze geneesmiddelen naar bepaalde bestemmingen een Engelstalige medische verklaring meenemen. Het reizen met deze geneesmiddelen zonder verklaring kan strafbaar zijn. Op www.hetcak.nl is te lezen welke geneesmiddelen onder de Opiumwet vallen en hoe de eventuele verklaring kan worden aangevraagd.
Grens-/reisdocumenten
U bent te allen tijde zelf verantwoordelijk voor de juiste documenten (paspoorten, visaverplichtingen en formaliteiten op gezondheidsgebied (waaronder over vaccinaties)) en u moet ook tijdig voor vertrek nagaan of de eerder verkregen informatie intussen niet is gewijzigd. U dient in het bezit te zijn van een geldig paspoort of identiteitskaart en voor bepaalde reizen moet uw paspoort nog 3 of 6 maanden na thuiskomst geldig zijn; let hier goed op! Hou ook rekening met landen waar u doorheen reist of eventueel op excursie gaat. Heeft u geen Nederlands reisdocument, dan dient u zelf bij de desbetreffende instanties te informeren of uw buitenlandse document een geldig reisdocument is voor het land van bestemming. Zorgt u ervoor dat u uw grensdocumenten in uw handbagage heeft?
Toestemming reizen formulier
Reist u met, of als minderjarig kind (tot 18 jaar) naar het buitenland, dan zijn er extra regels en vaak uitgebreide controles aan de grenzen. Wij adviseren u om u hier goed over in te lezen en de juiste grensdocumenten mee te nemen. U bent hier zelf verantwoordelijk voor. Op de website http://www.kinderontvoering.org kunt u informatie vinden en het ‘toestemming reizen formulier’ dat op u van toepassing is, downloaden.
Minimum aantal deelnemers
Het minimum aantal deelnemers is 25 personen per reis. Wij behouden ons het recht voor de reis kosteloos te annuleren indien het minimum aantal niet kan worden gerealiseerd. Voor de 3- en 4-daagse reizen wordt u uiterlijk 2 weken voor vertrek op de hoogte gesteld, bij de reizen van 5 dagen of langer wordt u 3 weken (in deze bijzondere tijd wordt u uiterlijk 2 weken) voor vertrek op de hoogte gesteld. Bij annulering van onze zijde wordt u een alternatief aangeboden. Dezelfde reis op een andere vertrekdatum, dan wel een andere bestemming op dezelfde vertrekdatum. Kunt of wilt u geen gebruik maken van het door Viabus GmbH aangeboden alternatief, dan worden de door u betaalde reisgelden volledig teruggestort.
Term: Vertrekgarantie
Wij begrijpen dat u graag vooraf zou willen weten of uw reis doorgaat. Dit is altijd afhankelijk van het aantal deelnemers en daardoor moeilijk te voorspellen. Toch is er een aantal reizen waarvan wij op basis van onze ervaring van voorgaande jaren met enige zekerheid kunnen aangeven, dat deze door zullen gaan. Bij deze reizen vindt u het begrip ‘vertrekgarantie’. Uitzonderingen zijn er (helaas) altijd: de annulering van een grote groep of onvoorziene omstandigheden kunnen ervoor zorgen dat een annulering onvermijdelijk is. Wij proberen u dan altijd een alternatief aan te bieden. Wilt u dat niet, dan krijgt u uiteraard de betaalde reissom terug.
Prijzen
De genoemde prijzen zijn exclusief reserveringskosten (€ 27,50 per boeking), Calamiteitenfonds (€ 2,50 per boeking t/m 9 personen), consumentenbijdrage SGR (€ 5,- per persoon per boeking) en per persoon op basis van bezetting in een 2-persoonskamer, tenzij anders vermeld. Alle gepubliceerde prijzen zijn onder voorbehoud. Gedurende het seizoen kunnen de prijzen fluctueren. De fluctuerende prijzen zijn gebaseerd op basis van vraag en aanbod. Het kan voorkomen dat reizen middels een prijsverlaging goedkoper worden aangeboden in de nieuwsbrief, advertenties en op de website dan eerder gepubliceerd in de brochure, bijvoorbeeld om het minimum aantal deelnemers te behalen en zo de reis te kunnen uitvoeren. Er zal geen restitutie van het prijsverschil plaatsvinden voor reeds gemaakte boekingen. Prijzen kunnen ook naar boven worden aangepast wanneer Viabus GmbH bijvoorbeeld extra hotelkamers duurder moet inkopen voor een veelgevraagde reisdatum. Het kan dus voorkomen dat reizigers voor eenzelfde reis verschillende reissommen hebben betaald.
Toeristenbelasting
Toeristenbelasting kan zowel binnen als buiten de reissom vallen. In de meeste gevallen is toeristenbelasting bij de reissom inbegrepen. Bij sommige reizen is het niet mogelijk deze in de reissom mee te rekenen. De toeristenbelasting dient u in dit geval zelf ter plaatse te voldoen.
Kortingscodes
Kortingscodes zijn niet geldig op reeds geboekte reizen en i.c.m. andere kortingen.
Cadeaubon van Effeweg.nl
Als u een uitgegegeven Effeweg.nl cadeaubon of/en reischeque heeft wordt dit als betaalmiddel geaccepteerd door Effeweg.nl. Wijzigingen in de vermelde voorwaarden maken de cadeaubon/reischeque ongeldig. De uitgegeven cadeaubon/reischeque is persoonsgebonden en niet inwisselbaar voor contact geld. Alle bonnen dienen binnen 2 jaar na uitgifte verzilverd te worden.
Boeking en reisovereenkomst
De persoon die namens of ten behoeve van een ander de reisovereenkomst afsluit, dient op het moment van boeken minimaal 18 jaar te zijn en is hoofdelijk aansprakelijk voor alle verplichtingen die uit de overeenkomst voortvloeien. Alle verkeer (ook het betalingsverkeer) tussen de reiziger(s) en Effeweg.nl verloopt uitsluitend via de hoofdboeker. Dit houdt ook in dat alléén de hoofdboeker eventuele wijzigingen en toevoegingen aan een boeking mag en kan doorgeven.
Garantiepakket
Met de garanties van Effeweg.nl bent u er van verzekerd dat u zorgeloos uw vakantie kunt boeken. Bekijk hier de actuele voorwaarden.
(Aan)betaling
Aanbetaling is bij Viabus GmbH/Effeweg.nl niet verplicht (m.u.v. de cruises). De volledige reissom dient uiterlijk 6 weken voor vertrek door Effeweg.nl ontvangen te zijn.
Last-minute boeking en aanvraagboeking
Een last-minute boeking voor busreizen, die binnen 3 weken voor vertrek geboekt wordt, is altijd een aanvraagboeking (voor vlieg-busreizen en cruises gelden andere voorwaarden). Een aanvraagboeking is een opdracht door de reiziger aan de reisonderneming om een reis te reserveren die niet (of niet in zijn geheel) voorradig is en waarvan nog niet duidelijk is of deze beschikbaar komt. De reiziger is aan de opdracht gebonden, tenzij de reis (m.u.v. de opstapplaats) niet beschikbaar komt dan wel beschikbaar komt, maar tegen een hogere prijs. De reiziger kan, als de reis beschikbaar komt tegen een hogere prijs, de reisorganisator niet houden aan de prijs van de aanvraag. Binnen de looptijd van de aanvraag is opzegging van een aanvraagboeking alleen mogelijk tegen betaling van annuleringskosten. Bij een aanvraagboeking is de opstapplaats ook altijd op aanvraag.
Vervoerskosten
Conform de ANVR-Consumentenvoorwaarden, behoudt Viabus GmbH zich het recht voor de reissom te verhogen (of een toeslag door te voeren na een reservering) in verband met wijzigingen in de vervoerskosten (brandstofkosten), de verschuldigde belastingen of heffingen.
Verzekeringen
Neem het zekere voor het onzekere en regel van tevoren een goede reis- en ongevallenverzekering. Al vanaf enkele euro’s per dag bent u prima verzekerd. Schade die door een reisverzekering kan worden gedekt, kunt u nooit op Viabus GmbH, dan wel Effeweg.nl verhalen. Een reden te meer dus om een goede verzekering af te sluiten! Ook contant geld kan meeverzekerd worden. Verder kunt u bij ons een annuleringsverzekering afsluiten. Indien u om dringende redenen de reis moet annuleren, kunnen de kosten oplopen tot 100% van de reissom. Deze kosten kunnen door de annuleringsverzekering geheel worden gedekt. Ook is de annuleringsverzekering van toepassing als u uw reis om dringende redenen vroegtijdig moet afbreken (zie de polisvoorwaarden). Onze medewerkers kunnen al uw vragen over de reis- en annuleringsverzekering beantwoorden. De verzekeringsverkoop vindt plaats op basis van provisie die Viabus GmbH van de verzekeraar ontvangt.
Kan ik een annuleringsverzekering afsluiten als de reis al geboekt is?
Ja, dat kan. Als u de annuleringsverzekering later dan 7 dagen na het boeken van uw reis afsluit, geldt er een beperking. U krijgt dan geen annuleringskosten vergoed als u de reis moet annuleren voor een verzekerde reden die al bekend was in de 3 maanden voordat u de verzekering afsloot.
Mocht u nog geen reis- en annuleringsverzekering hebben afgesloten dan biedt Viabus GmbH u de mogelijkheid om een kortlopende reis- en annuleringsverzekering af te sluiten bij a.s.r. verzekeringen.
De voorwaarden van de a.s.r. annuleringsverzekering kunt u terugvinden als u klikt op de volgende link:
https://verzekeringskaarten.nl/europeesche/kortlopende-annuleringsverzekering
De voorwaarden van de a.s.r. reisverzekering kunt u terugvinden als u klikt op de volgende link:
https://verzekeringskaarten.nl/europeesche/kortlopende-reisverzekering
Mindervaliden en hulpmiddelen
U bent verplicht bij boeking alle bijzonderheden die van belang kunnen zijn voor de goede uitvoering van de reis over uw eigen lichamelijke en geestelijke toestand, en die over de door u aangemelde groep reizigers, te melden. Als u in uw informatieplicht tekortschiet kan dit tot gevolg hebben dat u en uw eventuele reisgenoten door of namens Viabus GmbH van (verdere) deelname aan de reis wordt (worden) uitgesloten. In dat geval worden alle hiermee gemoeide kosten aan u in rekening gebracht.
Wanneer u een hulpmiddel zoals een scootmobiel, rolstoel of rollator wilt meenemen, bent u verplicht deze bij boeking door te geven i.v.m. de beperkte laadruimte in de touringcar. Hulpmiddelen dienen inklapbaar te zijn en er geldt een maximum afmeting van 90 x 80 x 40 cm (ingevouwen). Voor rolstoelen en rollators geldt een maximum gewicht van 20 kg, voor scootmobielen is dit 30 kg inclusief accu. Het in- en uitladen van de scootmobiel doet u samen met uw chauffeur, omdat het vanwege de Arbowetgeving niet toegestaan is dat uw chauffeur dit alleen doet. Een scootmobiel komt ter vervanging van 1 koffer/reistas.
U dient er rekening mee te houden dat tijdens de excursies bepaalde locaties niet of moeilijk te bereiken zijn met een hulpmiddel, dat niet alle hotels 'rolstoelvriendelijk' zijn en dat rondreizen en stedentrips vaak niet, of minder geschikt zijn.
Huisdieren
Dieren, uitgezonderd blindengeleidehonden, zijn niet toegestaan op onze reizen. Een blindengeleidehond dient bij boeking doorgegeven te worden en is altijd op aanvraag. Indien de reis geschikt is, dient u zelf voor de benodigde grensformaliteiten te zorgen.
Preferenties
Indien u bij boeking een voorkeur (preferentie) opgeeft met betrekking tot uw reis of verblijf (zoals bijvoorbeeld kamers naast elkaar of kamers zo laag mogelijk) dan zullen wij proberen dit te verwezenlijken. Wij kunnen u echter nooit garanderen dat uw voorkeur gehonoreerd wordt, omdat wij afhankelijk zijn van de uiteindelijke dienstverlener, zoals bijvoorbeeld een hotelier.
Diëten
Indien u een dieet heeft, dient u dit bij boeking kenbaar te maken. Wij kunnen niet garanderen dat uw dieetwensen altijd correct worden uitgevoerd, maar wij zullen daar wel ons uiterste best voor doen. Eventuele extra kosten voor uw dieet dient u ter plaatse te voldoen. Bespreekt u uw wensen ook met uw chauffeur/reisleider; hij zal u met raad en daad terzijde staan. Wij kunnen nooit garanderen dat glutenvrije of lactosediëten mogelijk zijn.
Opties
Indien u een optie neemt op een busreis, dan is deze voor 5 werkdagen geldig. Zonder tegenbericht wordt de optie na 5 werkdagen omgezet naar een definitieve boeking. Een optie is niet mogelijk als de busreis binnen 4 weken vertrekt.
Annulering door de reiziger
1. Standaard annuleringskosten
Indien u de reisovereenkomst annuleert, of een deel hiervan, zal Viabus GmbH u naast de verschuldigde reserveringskosten. SGR-bijdragen en eventuele verzekeringspremies de volgende annuleringskosten in rekening brengen:
- bij annulering tot de 42ste kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag: 15% van de totale reissom;
- bij annulering vanaf de 42ste kalenderdag (inclusief) tot de 28ste kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag: 35% van de totale reissom;
- bij annulering vanaf de 28ste kalenderdag (inclusief) tot de 21ste dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 40% van de totale reissom;
- bij annulering vanaf de 21ste kalenderdag (inclusief) tot de 14de dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 50% van de totale reissom;
- bij annulering vanaf de 14de kalenderdag (inclusief) tot de 5de dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 75% van de totale reissom;
- bij annulering vanaf de 5de kalenderdag (inclusief) tot de vertrekdag: 90% van de totale reissom;
- bij annulering op de vertrekdag of later: de totale reissom.
De hoofdboeker/aanmelder heeft het recht om binnen 24 uur na de totstandkoming van de reisovereenkomst deze zonder opgave van redenen kosteloos te herroepen, tenzij dit recht in de aanbieding is uitgesloten door het gebruik van de term “definitieve boeking”. Er geldt geen herroepingsrecht in geval de reisovereenkomst wordt gesloten binnen 8 weken voor vertrek, noch bij z.g. “cruisereizen” of "vlieg-busreizen.
2. Deelannulering
a. Indien een reiziger uit een reisgezelschap zijn aandeel in een overeenkomst annuleert, is hij annuleringskosten verschuldigd.
b. Aan de overblijvende reiziger(s) zal Viabus GmbH een bij de nieuwe groepsgrootte passend wijzigingsvoorstel voor dezelfde periode en op dezelfde reis doen.
c. Indien het wijzigingsaanbod niet mogelijk is of niet wordt geaccepteerd, wordt de overeenkomst voor alle reizigers geannuleerd en zijn alle reizigers annuleringskosten verschuldigd.
d. Het totaalbedrag van annuleringskosten en gewijzigde reissom zal de totale reissom van de oorspronkelijke reizigers nooit te boven gaan. Een eventueel overschot wordt op de nieuwe reissom in mindering gebracht.
3. Geen kosten bij dekkingsbeperking/uitkeringsvatbare situatie
Reizen naar een gebied waarvoor een door de Calamiteitencommissie van het Calamiteitenfonds vastgestelde dekkingsbeperking dan wel uitkeringsvatbare situatie geldt, kunnen door de reiziger vanaf 30 kalenderdagen voor vertrek kosteloos worden geannuleerd of, indien mogelijk en gewenst, omgeboekt.
4. Buiten kantooruren
Annuleringen verzonden op niet-werkdagen worden op de eerstvolgende werkdag geacht te zijn ontvangen door de organisator. Annuleringen buiten kantooruren maar op een werkdag voor openingstijd worden op deze werkdag geacht te zijn ontvangen door de organisator. Annuleringen buiten kantooruren na sluitingstijd worden geacht te zijn ontvangen door de organisator op de eerstvolgende werkdag.
5. In-de-plaatsstelling
In geval geen annulering plaatsvindt, maar de reiziger voor in-de-plaatsstelling kiest, is artikel 8 ANVR-Consumentenvoorwaarden (Reis- en Boekingsvoorwaarden) van toepassing.
Afwijkende annuleringsvoorwaarden
Het kan voorkomen dat wij op basis van de annuleringsbepalingen van onze leveranciers (bijvoorbeeld een luchtvaartmaatschappij, accommodatie, treinmaatschappij, bezienswaardigheid, gids, etc.) af moeten wijken van bovenstaande bepalingen.
Reispapieren
Ongeveer 1 week voordat u vertrekt, ontvangt u de kofferlabels, uw busvoucher en overige informatie over uw reis. Hierin staat de definitieve vertrektijd vermeld, evenals de adressen van de hotels waar u verblijft. Laat u deze ook achter bij de thuisblijvers, zodat zij u in geval van nood kunnen bereiken. U ontvangt de reispapieren per e-mail van ons. Mocht u de reispapieren per post willen ontvangen, dan zijn de kosten hiervoor € 5,00 per verzending.
Opstaptijd en vertraging
De vertrektijd in de reispapieren is definitief. U dient 15 minuten voor de genoemde vertrektijd aanwezig te zijn op de opstapplaats. Indien u te laat op de opstapplaats aanwezig bent, om welke reden dan ook, kan het zijn dat u de bus mist. U dient dan direct contact op te nemen met het noodnummer. Onze medewerkers nemen met u de mogelijkheden door om op een later tijdstip op een andere opstapplaats of op het centrale overstappunt op te stappen. Vervoer en eventuele kosten die hieruit voortvloeien zijn voor eigen rekening. Restitutie van de reissom wordt niet verleend indien u zelf, om welke reden dan ook, de bus heeft gemist.
Betaald parkeren overstappunt Het Witte Huis Zeeland (Noord-Brabant)
Het is mogelijk om uw auto tijdens uw vakantie op de parkeerplaats bij Restaurant Het Witte Huis te parkeren. Om het parkeren in goede banen te leiden, vragen wij u bij uw boeking een reservering te maken voor een parkeerplaats. In de reispapieren ontvangt u een parkeervoucher, welke u achter de voorruit van uw auto dient te plaatsen. Kosten parkeren € 4,00 per auto per dag, ter plaatse te voldoen (contant en het liefst met gepast geld). Parkeren is op eigen risico, de parkeerplaatsen zijn niet beveiligd.
Lokale bus
Soms maken wij op onze reizen gebruik van een lokale bus met een lokale chauffeur in verband met de rij- en rusttijdenwet. De faciliteiten van lokale bussen kunnen per reis en land verschillen.
Lokale gids
Op sommige reizen maken wij gebruik van een lokale gids, omdat zij de meeste ervaring ter plaatse hebben. In steeds meer steden is een lokale gids ook verplicht om uitleg te mogen geven. Als een lokale gids inbegrepen is bij de reis, dan proberen wij een Nederlandssprekende gids te reserveren. Mocht dit niet mogelijk zijn, dan reserveren wij een Engels- of Duitstalige gids. Het is ook mogelijk dat uw chauffeur een lokale gids inhuurt; deze is optioneel en rekent u tijdens de reis af.
Overnachtingshotels
Voor al onze reizen waar wij gebruik maken van overnachtingshotels, hebben wij kamers met bad of douche en toilet gereserveerd. Bij het indelen van de kamers zal zoveel mogelijk rekening gehouden worden met de door u opgegeven voorkeuren (zie ook Preferenties). Door omstandigheden kan het voorkomen dat wij op de heen- en of terugreis van een ander overnachtingshotel gebruik moeten maken dan op uw reisbescheiden staat aangegeven. Het verblijf in een overnachtingshotel is altijd op basis van halfpension, tenzij anders vermeld.
Liften in hotels
Wij streven er naar om (overnachtings)hotels te contracteren die voorzien zijn van een lift. Helaas is dit in de praktijk niet altijd haalbaar. Indien er een hotelbeschrijving bij uw reis staat, dan zal een lift bij de faciliteiten genoemd staan indien deze aanwezig is.
Verzorging in hotels
Bij uw reis kunt u lezen wat inbegrepen is m.b.t. maaltijden en drankjes. Als u een reis op basis van (light) all-inclusive boekt, dan geldt dit all-inclusive arrangement alleen in het bestemmingshotel en niet in eventuele overnachtingshotels en tijdens de excursiedagen.
Schoonmaak en inrichting
De hotels op onze reizen worden zorgvuldig gekozen. De accommodatieverschaffers zijn verantwoordelijk voor de kwaliteit van het onderhoud, de schoonmaak en handdoekwissel. Houdt u er rekening mee dat de wijze waarop wordt schoongemaakt en de handdoekwissel voldoende is, maar een andere invulling heeft dan u misschien thuis gewend bent. Vanuit milieuoogpunt wordt in steeds meer hotels gekozen voor handdoekwissel per 2 of 3 dagen. Mocht u toch een extra handdoek wensen, dan dient hier meestal voor betaald te worden.
1-, 3- en 4-persoonskamers
De vraag naar eenpersoonskamers is groter dan het aanbod. Helaas worden voor eenpersoonskamers soms kleinere kamers van mindere kwaliteit aangeboden, met minder faciliteiten en minder gunstig gelegen. Viabus GmbH heeft geen invloed op de indeling hiervan. Voor het gebruik van een eenpersoonskamer berekent de hotelier meestal een toeslag, aangezien hij over het algemeen dezelfde vaste kosten (bijvoorbeeld schoonmaak- en elektriciteitkosten) heeft als bij een tweepersoonskamer. Wij maken met de hotelier afspraken over deze toeslag en berekenen deze aan u als gast door.
Boekt u een drie- of vierpersoonskamer, dan is het verblijf meestal in een tweepersoonskamer, waar een bed is bijgeplaatst. Dit bed is vaak van mindere kwaliteit en de loop- en leefruimte in de kamer wordt hierdoor beperkter.
Airconditioning
In een groot aantal hotels is airconditioning aanwezig. Hou er rekening mee dat deze op vastgestelde tijden werkt. Dit kan in bepaalde maanden of op bepaalde uren van de dag zijn. Soms is de airco individueel te regelen, vaak echter wordt het systeem centraal aangestuurd.
Fit en mobiel
Elk land en elke reis is anders. Of een reis geschikt is als u bijvoorbeeld minder goed ter been bent, is voor iedereen verschillend. U weet zelf het best wat u wel en niet kunt. Wij raden u aan om vooraf goed na te gaan hoe het land en de regio is, waar u op vakantie gaat.
Op een rondreis is een goede basisconditie wenselijk, omdat er veel gelopen wordt en we tijdens de reis in meerdere hotels verblijven. Een dagje in het hotel blijven is dus meestal niet mogelijk.
Een excursiereis is over het algemeen rustiger qua programma, omdat we in één bestemmingshotel verblijven. Hou er wel rekening mee dat voor bepaalde excursies ook een goede basisconditie nodig is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een grotbezoek of stadswandeling.
Entreegelden, optionele excursies en Optiepakket
Entreegelden en optionele excursies zijn altijd exclusief (tenzij anders vermeld op de pagina van de betreffende reis) en dienen tijdens de reis aan uw chauffeur te worden betaald. Onder entreegelden wordt verstaan; entree voor musea, een kasteel, een nationaal park, etc. Onder een optionele excursie wordt verstaan; een boottocht, kabelbaan, treinrit, etc.
Bij veel van onze reizen kunt u het Optiepakket bij boeken. Deze vindt u op de pagina van de betreffende reizen en wij adviseren u deze bij boeking te reserveren. Entreegelden zijn bij het Optiepakket exclusief, tenzij anders vermeld. Tot slot is het mogelijk dat uw chauffeur/reisleider tegen betaling een extra excursieonderdeel aanbiedt. Voor alle excursies geldt dat u zelf bepaalt of u er aan wilt deelnemen; u bent niets verplicht.
Wijzigingen in het reisplan
In voorkomende omstandigheden kunnen er wijzigingen optreden in het reisplan. Het kan bijvoorbeeld slecht weer zijn, de weg kan geblokkeerd zijn, of andere redenen kunnen er de oorzaak van zijn dat wij genoodzaakt worden een excursie ter plaatse op een andere dag uit te voeren of te annuleren. Wij zullen in dat geval ons uiterste best doen u een alternatief programma aan te bieden.
Voor- en naseizoen
In het voor- en naseizoen kan het voorkomen dat niet alle excursies (volledig) uitgevoerd kunnen worden. Soms zijn deze gesloten, niet in gebruik of niet bereikbaar. Uw chauffeur zal proberen een passend alternatief aan te bieden. Ook dient u er rekening mee te houden dat in de hotels en de plaatsen waar u verblijft bepaalde faciliteiten niet beschikbaar zijn en dat winkels, bars, restaurants, e.d. gesloten zijn.
Voorbehoud
Wij behouden ons het recht voor om het reisplan van onze reizen of de algemene voorwaarden aan te passen als daartoe aanleiding is. Voor de meest actuele informatie over uw reis verwijzen wij u naar onze website www.effeweg.nl. Tevens kan een afgegeven vertrekgarantie door omstandigheden worden ingetrokken.
Fotomateriaal
De foto’s op onze website en in onze brochure zijn soms een sfeerimpressie van de bestemming. Viabus GmbH en/of Effeweg.nl kan geen verantwoordelijkheid aanvaarden voor door derden uitgegeven foto’s, folders en voorlichtingsmateriaal. Kennelijke fouten en vergissingen op onze website of in onze brochure binden ons niet. Eventuele fouten in onze brochure, advertentie of enige andere publicatie zullen op de website van Effeweg hersteld worden, zodat u altijd de meest actuele en juiste informatie kunt terugvinden.
Aansprakelijkheid en overmacht
1. Viabus GmbH is verplicht tot het uitvoeren van de reis volgens de reisovereenkomst
2. Viabus GmbH kan niet aansprakelijk worden gehouden voor:
a) schade, vertragingen of onregelmatigheden door toedoen van de reiziger;
b) schade, vertragingen of onregelmatigheden door toedoen van een derde, die niet bij de samenstelling van de reis is betrokken;
c) schade, vertragingen of onregelmatigheden, veroorzaakt door overmacht, zoals hierna omschreven.
3. Onder overmacht wordt verstaan onvoorziene en bijzondere omstandigheden, die buiten het vermogen van Viabus GmbH liggen en ondanks alle goede zorgen niet kunnen worden vermeden. Tevens vallen onder overmacht extreme weersomstandigheden, natuurrampen, pandemieën, oorlogen, stakingen, branden, mechanische problemen, vliegtuig- en bootvertragingen en overheidsmaatregelen.
4. Viabus GmbH aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade, die wordt gedekt door de reis-, bagage- en ongevallenverzekering, welke geacht wordt door de reiziger te zijn afgesloten.
5. De vergoeding voor schade door schuld van Viabus GmbH zal nimmer hoger zijn dan de reissom.
Onvolkomenheden, opmerkingen of klacht?
Wij doen ons uiterste best om uw vakantie probleemloos te laten verlopen. Heeft u tijdens uw reis een opmerking of klacht, maak deze dan direct kenbaar bij de accommodatie, uw chauffeur of reisleider. Zij proberen dit dan meteen voor u op te lossen. Als uw klacht ter plaatse niet naar tevredenheid wordt opgelost, neemt u dan direct contact op met ons hoofdkantoor, telefoonnummer +31 (0)88 10 30 800. Wij zullen proberen te bemiddelen, zodat u onbezorgd van uw vakantie kunt genieten.
Is uw reis toch niet naar wens verlopen en zijn eventuele problemen ter plaatse niet opgelost? Dan kunt u tot twee maanden na thuiskomst hiervan schriftelijk melding bij ons maken. Wij beantwoorden uw reacties na afloop van de reis en proberen samen met u een oplossing te vinden. U kunt uw reactie sturen via het meldingsformulier.
Inreisbeperkingen & richtlijnen
Wij raden u aan om kort voor vertrek het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken goed door te nemen. U vindt de meest actuele informatie per land op www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen.
Omdat ziek worden tijdens de reis valt onder de persoonlijke risicosfeer, worden uw kosten niet vergoed door de touroperator. Het is verstandig om bij uw reisverzekering na te vragen, welke en hoeveel kosten vergoed worden indien uw reis wordt aangepast, dan wel verlengd wordt.
Better holidays
Bij het samenstellen van onze reizen houden we rekening met mensen, milieu, natuur en cultuur, zodat de vakantie niet alleen voor (n)u bijzonder is, maar ook komende generaties kunnen genieten van aantrekkelijke bestemmingen.
Bestrijding kindermisbruik, ook in het buitenland
Wij steunen actief de ANVR en Defence for Children – ECPAT in de bestrijding van kinderuitbuiting in vakantielanden. Wij nodigen u uit met ons alert te zijn en vermoedens van kindermisbruik te melden op www.dontlookaway.nl, ook als dit begaan is in het buitenland! Meer informatie over het bestrijden van kindermisbruik is bij de reisleiding beschikbaar.
De content van de brochures en website van Effeweg.nl zijn met grote zorg samengesteld om (in redelijkheid) nauwkeurige en actuele informatie te verschaffen. Desondanks bestaat de mogelijkheid dat bepaalde informatie op enig moment verouderd of niet meer geheel correct is. Viabus GmbH is hiervoor niet aansprakelijk. De content (gegevens) op de website en andere uitingen hieraan gelieerd, kunnen te allen tijde zonder waarschuwing vooraf gewijzigd worden, zonder opgaaf van reden. Viabus GmbH kan niet aansprakelijk gesteld worden voor eventuele directe, indirecte of incidentele schade die zou kunnen voortvloeien uit het gebruik van de brochure, website of promoties.
Enkele van onze reizen worden uitgevoerd onder de naam van Bolderman Excursiereizen als onderdeel van Viabus GmbH.
Voor de vlieg-busreizen gelden bovenstaande algemene voorwaarden. Tevens verwijzen wij u voor deze reizen ook naar de aanvullende voorwaarden, zie: Aanvullende voorwaarden Vlieg-busreizen.
Copyright
Copyright Effeweg.nl. Niets van de brochure of website van Effeweg.nl mag worden verveelvoudigd, overgenomen en/of openbaar gemaakt d.m.v. druk, fotokopie, microfilm of op welke wijze dan ook zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Viabus GmbH en/of Effeweg.nl.
Informatie en boekingen
Voor meer informatie en/of boekingen neemt u contact op met Effeweg.nl:
Telefonisch 088 - 10 30 800
Op werkdagen van 09:00 - 17:30 uur
Op zaterdagen van 10:00 - 16:00 uur
Of via internet www.effeweg.nl
Uw reisorganisator:
Viabus GmbH
Schützengasse 4
CH- 8001 Zürich
Switzerland
CH-020.4.069.053-1
CHE-223.999.894 MWST
Uw reisbemiddelaar in Nederland:
Effe Weg B.V.
Vestigingsadres: Vendelier 61-B, 3905 PD, Veenendaal
Telefoon: +31 (0)88 10 30 800
E-mail: info@effeweg.nl
Website: www.effeweg.nl
KvK-nummer: 30060880
Btw-identificatienummer: NL 826428782 B01
Bankgegevens:
Bank: Rabobank
IBAN rekeningnummer: NL71 RABO 0325 6913 12
BIC: RABONL2U