telefoonnummer klantenservice 088 10 30 800
ma. t/m vr : 08:00 - 20:00 uur zaterdag : 08:30 - 17:00 uur
Naar 'mijn reis' omgeving

Reisvoorwaarden

ANVR 
Ons bedrijf is aangesloten bij de ANVR. Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van reizen en van de informatie daarover. De reizen in deze reisgids worden aangeboden onder het beding dat de ANVR-Consumentenvoorwaarden (Deel A -Reisvoorwaarden- en/of Deel B - Boekingsvoorwaarden) van toepassing zijn op alle aanbiedingen in deze reisgids tenzij uitdrukkelijk wordt aangegeven dat dit niet het geval is. Deze ANVR-Consumentenvoorwaarden zijn opgenomen in de ANVR-Informatiebrochure ‘Alles wat je moet weten als je op reis gaat’. De brochure bevat naast de ANVR-Consumentenvoorwaarden ook andere belangrijke informatie. Klik hier om naar de ANVR-Consumentenvoorwaarden te gaan.

Annulering door de reiziger

1. Standaard annuleringskosten
Indien een overeenkomst wordt geannuleerd, kan de reisorganisator de reiziger naast eventueel verschuldigde reserveringskosten de volgende annuleringskosten in rekening brengen:

  • bij annulering tot de 42ste kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag: de aanbetaling (15% van de reissom);
  • bij annulering vanaf de 42ste kalenderdag (inclusief) tot de 28ste kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag: 35% van de reissom;
  • bij annulering vanaf de 28ste kalenderdag (inclusief) tot de 21ste dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 40% van de reissom;
  • bij annulering vanaf de 21ste kalenderdag (inclusief) tot de 14de dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 50% van de reissom;
  • bij annulering vanaf de 14de kalenderdag (inclusief) tot de 5de dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 75% van de reissom;
  • bij annulering vanaf de 5de kalenderdag (inclusief) tot de vertrekdag: 90% van de reissom;
  • bij annulering op de vertrekdag of later: de volledige reissom.

De reiziger heeft het recht om binnen 24 uur na de totstandkoming van de reisovereenkomst deze zonder opgave van redenen kosteloos te herroepen tenzij dit recht in de aanbieding is uitgesloten door het gebruik van de term “definitieve boeking”. Onder reiziger wordt in dit verband uitsluitend de hoofdboeker/aanmelder verstaan. De reiziger heeft geen herroepingsrecht in geval de reisovereenkomst wordt gesloten binnen 8 weken voor vertrek, noch bij z.g. “cruisereizen”.

2. Deelannulering

  • Indien een reiziger uit een reisgezelschap zijn aandeel in een overeenkomst voor een gezamenlijk verblijf in een hotel, appartement, vakantiewoning of andere accommodatie annuleert, is hij annuleringskosten verschuldigd.
  • Als de grootte van het resterende gezelschap in de prijstabel voor deze accommodatie voorkomt, doet de reisorganisator aan de overblijvende reiziger(s) een bij de nieuwe groepsgrootte passend wijzigingsvoorstel voor dezelfde periode en in dezelfde accommodatie.
  • Indien het wijzigingsaanbod niet mogelijk is of niet wordt geaccepteerd, wordt de overeenkomst voor alle reizigers geannuleerd en zijn alle reizigers annuleringsgeld verschuldigd.
  • Het totaalbedrag van annuleringsgeld en gewijzigde reissom zal de totale reissom van de oorspronkelijke reizigers nooit te boven gaan. Een eventueel overschot wordt op de nieuwe reissom in mindering gebracht.

3. Minder schade
De reiziger die de reis annuleert, is gehouden de annuleringskosten conform het bepaalde in de vorige leden te voldoen, tenzij hij aannemelijk maakt dat de schade van de reisorganisator lager is uitgevallen. In dat geval zal de reisorganisator deze lagere schade in rekening brengen. Onder schade wordt verstaan geleden verlies en gederfde winst.

4. Geen kosten bij dekkingsbeperking/uitkeringsvatbare situatie
Reizen naar een gebied waarvoor een door de Calamiteitencommissie van het Calamiteitenfonds vastgestelde dekkingsbeperking dan wel uitkeringsvatbare situatie geldt, kunnen door de reiziger vanaf 30 kalenderdagen voor vertrek kosteloos worden geannuleerd of, indien mogelijk en gewenst, omgeboekt.

5. Buiten kantooruren
Annuleringen buiten kantooruren worden geacht te zijn verricht op de eerstvolgende werkdag.

6. In-de-plaatsstelling
In geval geen annulering plaatsvindt, maar de reiziger voor in-de-plaatsstelling kiest, is artikel 8 ANVR-Consumentenvoorwaarden (Reis- en Boekingsvoorwaarden).

Stichting Garantiefonds Reisgelden 
Effe Weg B.V. (KvK nr. 05077081) is aangesloten bij SGR. U kunt dit controleren via www.sgr.nl. Binnen de grenzen van de SGR-garantieregeling vallen de op deze internetsite gepubliceerde reizen onder de garantie van SGR. Deze SGRgarantie houdt in dat de consument ervan verzekerd is dat zijn vooruitbetaalde reisgeld wordt terugbetaald als de wederpartij door financieel onvermogen de overeengekomen prestatie niet kan nakomen. Voor zover de overeenkomst mede het vervoer omvat en de plaats van bestemming reeds is bereikt, wordt zorg gedragen voor de terugreis.

Calamiteitenfonds
Ons bedrijf is aangesloten bij de Stichting Calamiteitenfonds Reizen. Alle in dit programma onder de reisvoorwaarden gepubliceerde reizen vallen daarom binnen de garantieregeling van het calamiteitenfonds. Deze garantie houdt in dat u als consument die deelneemt aan een door ons georganiseerde reis:
- (een deel van) uw reissom terugkrijgt indien wij de reis als gevolg van een calamiteit niet of niet volledig kunnen uitvoeren;
- de noodzakelijke meerkosten vergoed krijgt indien wij als gevolg van een calamiteit de reis moeten aanpassen of indien wij u vervroegd moeten repatriëren.
Onder calamiteit wordt verstaan een door molest of natuurramp veroorzaakte abnormale gebeurtenis.

De kosten voor het Calamiteitenfonds bedragen € 2,50 per 9 deelnemers en
zijn wij verplicht te heffen. Klik hier voor de volledige garantieregeling van het calamiteitenfonds.

Reisadvies
Effeweg.nl comformeert zich te allen tijde aan het reisadvies uitgegeven door de Rijksoverheid. U kunt zelf het reisadvies per land raadplegen op de website van www.rijksoverheid.nl.

ANVR Touringcarclassificatie
ANVR-organisatoren van busreizen hebben ten behoeve van de duidelijkheid voor hun reizigers afgesproken de belangrijkste kwaliteitsnormen van de touringcars standaard vast te leggen. Daarbij is een onderscheid gemaakt tussen Tourist Class, Comfort Class en Royal Class. Onze touringcars hebben dubbele beglazing, toilet aan boord, koelkast en koffiezetapparaat, 2 passagiersdeuren aan rechterzijde, luchtvering, stereo geluidsinstallatie en airconditioning.

Zitplaatsen in de bus 
Het is niet mogelijk om een voorkeur door te geven, dan wel reservering te maken voor een bepaalde zitplaats in de touringcar, om welke reden dan ook. Mocht een goede uitvoering van de reis, en/of uw verblijf in de bus tijdens de reis hinder kunnen ondervinden bijvoorbeeld wegens lichamelijke omstandigheden dan dient u dit vooraf of tijdens het reserveren aan ons door te geven.

Roken in de bus
ANVR reisorganisatoren houden zich aan het wettelijke verbod op roken in de bus. Voor rokers is er uiteraard de mogelijkheid tijdens de stops in de buitenlucht te roken.

Opstapplaatsen 
De opstapplaatsen voor onze meerdaagse reizen staan op pagina 82 en 83 van de brochure vermeld. Bij groepen vanaf 15 personen is het mogelijk een verzoek in te dienen voor een door u gewenste opstapplaats. Effeweg.nl kijkt dan of het mogelijk is, er is geen garantie. Als de door u geboekte opstapplaats om reistechnische redenen niet kan worden aangedaan, krijgt u de kosten op basis van openbaar vervoer (2e klasse) van ons vergoed. Voor alle duidelijkheid: dit zijn de kosten van de door u gekozen opstapplaats naar de door ons aangewezen opstapplaats. Wijzigingen in opstapplaatsen kunnen tot 2 weken vòòr de vertrekdag kosteloos worden doorgegeven. Binnen 2 weken vòòr vertrek alleen op aanvraag en met € 10,- wijzigingskosten. De locaties van de opstapplaatsen kunnen gedurende het jaar wijzigen door wijzigingen van lokale overheden, werkzaamheden etc. De juiste opstapplaats vindt u in uw reispapieren.

Opstaptijd en vertraging
Uw reispapieren worden uiterlijk 1 week voor vertrek toegezonden. In de brochure staan voorlopige vertrektijden. De vertrektijd in de reispapieren is defi nitief. U dient 15 minuten voor de genoemde vertrektijd aanwezig te zijn op de opstapplaats. Indien u te laat op de opstapplaats aanwezig bent (om welke reden dan ook), kan het zijn dat u de bus mist. U dient dan contact op te nemen met het noodnummer. Onze medewerkers nemen dan met u de mogelijkheden door om op een later tijdstip op een andere opstapplaats of op het verzamelpunt op te stappen. Vervoer en eventuele kosten die hieruit voortvloeien zijn voor eigen rekening. Restitutie van de reissom wordt niet gegeven, indien u zelf, om welke reden dan ook, de bus heeft gemist.

Betaald parkeren Nieuw-Dijk en Nieuwleusen
Het is mogelijk om uw auto(‘s) tijdens de reis op de parkeerplaats in Nieuw-Dijk (verzamelpunt Juffrouw Tok) of in Nieuwleusen (kantoor Gebo Tours) te parkeren. Om het parkeren in goede banen te kunnen leiden, vragen wij u een reservering te maken bij uw boeking voor een parkeerplaats op de genoemde locaties. In de reispapieren ontvangt u dan een parkeervoucher welke u achter de voorruit van uw auto kunt plaatsen. Op beide locaties is het parkeren voor eigen risico, de parkeerplaatsen zijn niet beveiligd.
Kosten parkeren per auto:
€ 10,- reisduur tot en met 4 dagen
€ 15,- reisduur van 5 dagen en langer

Mindervaliden
Voor sommige mensen is het prettig om een (medisch) hulpmiddel mee te nemen tijdens de reis. Voor de extra steun, om u net wat makkelijk te kunnen bewegen. Effeweg.nl wil u daarvoor de mogelijkheid geven. Onze touringcars hebben geen lift, wij gaan er daarom wel vanuit dat u op eigen gelegenheid de touringcar kunt in en uitstappen. Het in- en uitladen van uw hulpmiddel dient samen met de chauffeur te gebeuren. Helaas is het voor de chauffeur niet toegestaan uw hulpmiddel alleen in en uit te laden, dit vanwege de Arbowetgeving.

Hulpmiddelen als een rollator of rolstoel kunnen mee onder de volgende voorwaarden.
Een hulpmiddel dient:
• inklapbaar te zijn
• te voldoen aan de max. afmetingen van (l x b x h) 100x 90x 65 cm indien
opgevouwen/ ingeklapt
• altijd vooraf te worden aangemeld bij Effeweg.nl. U ontvangt hiervan een
bevestiging. Zonder aanmelding vooraf kan een hulpmiddel geweigerd worden
i.v.m. de beperkte bagageruimte in een touringcar.
• in plaats van een koffer te worden meegenomen. Wilt u het hulpmiddel extra
meenemen naast koffer en handbagage, dan vragen wij hiervoor € 30 per eenheid.

Uw aanmelding voor het meenemen van een hulpmiddel is op basis van beschikbaarheid. Bovenstaande hulpmiddelen worden in de bagageruimte van de touringcar geplaatst. Alle bagagestukken dienen deugdelijk te zijn verpakt en voorzien van een duidelijke aanduiding van naam, telefoonnummer en de bestemming van de passagier. Het verpakken van bagage is de verantwoordelijkheid van de passagier. Bij het veroorzaken van schade door de bagage van de passagier aan derden valt dit geheel onder de verantwoordelijkheid van de passagier. Wanneer u geen melding heeft gedaan, kan de rollator of rolstoel worden geweigerd door de chauffeur, hoe vervelend dit ook voor u kan zijn. Het is daarom absoluut noodzakelijk om het aan te melden om teleurstelling te voorkomen.

Bagage 
Aangezien u zelf uw bagage kent, bent u hiervoor verantwoordelijk. Tijdens uw reis mag u één koffer meenemen met de volgende maximale afmetingen: 80 x 50 x 35 cm. Het gewicht van deze koffer mag niet boven de 20 kilogram uitkomen. Naast één koffer mag u ook 1 stuk handbagage meenemen met een maximale afmeting van 60 x 35 x 15 cm en max. 5 kilo. U dient altijd over een geldig reisdocument (paspoort / identiteitsbewijs) te beschikken tijdens uw reis. Een rijbewijs is geen geldig reisdocument. Uw paspoort, medicijnen en waardevolle spullen dient u in uw handbagage te houden en niet uit het oog te verliezen. Vergeet u niet om kofferlabels aan al uw bagage te bevestigen. Beschikt u zelf niet over kofferlabels, dan kunt u deze aan de chauffeur vragen. Bagage, die zich gedurende de nacht in de onbeheerde bus bevindt, is niet verzekerd. Op de overstapplaatsen bent u er zelf verantwoordelijk voor, dat u uw bagage in de juiste touringcar zet. Wij raden u aan een reisverzekering af te sluiten voor evt. schade, verlies of diefstal van uw bagage. Indien tijdens de reis een dergelijk geval zich voordoet, dan bent u verplicht en zelf verantwoordelijk voor aangifte bij politie en reisverzekering. Doet u geen aangifte op moment van constatering, dan bestaat het risico dat uw verzekeringsmaatschappij uw declaratie niet meer in behandeling neemt en niet overgaat tot vergoeding.

Vlieg-busreizen
Effeweg.nl heeft haar aanbod bus-vliegreizen sterk uitgebreid. Heerlijk comfortabel en ontspannen aankomen op uw bestemming. Uw Nederlandse chauffeur*, tevens reisleider staat u reeds op te wachten om u een onvergetelijke reis te bezorgen (* uitzondering Griekenland: nederlandse reisleider en locale bus). Namen op uw vliegticket dienen volledig gelijk te zijn aan de gegevens op uw paspoort of identiteitskaart ! Dit geldt voor uw achternaam en eerste volledige voornaam. Geeft u bij boeking daarom de correcte gegevens door:

Belangrijk:
* 1e voornaam , dus geen voorletters
* 1e voornaam volgens paspoort. Dit kan dus afwijken van de roepnaam!
* Dames die ‘ echtgenote van’ (vermelding ev.) in het paspoort hebben dienen alleen hun meisjesachternaam door te geven.

Vluchten, inchecken en bagage
Effeweg.nl vliegt met verschillende airlines als Transavia, Easyjet en Norwegian. Elk met hun eigen voorwaarden. In de reispapieren staan de definitieve vluchttijden en vluchtnummers vermeld. Vertrektijden en/of vlucht(route) kunnen tot op de dag van vertrek wijzigingen. Dit geldt zowel voor heen- als retourvluchten. Van wijzigingen na het versturen van de tickets wordt u door ons telefonisch of per email geïnformeerd. Wij raden u aan om voor vertrek naar de luchthaven de vertrektijden te controleren op de website van de desbetreffende luchthaven en/of luchtvaartmaatschappij. Wijzigingen die zich voordoen in de retourvlucht, nadat men op reis is vertrokken, worden telefonisch, via de reisleiding/lokale agent op de bestemming gecommuniceerd.

Online inchecken
Het verschilt per luchtvaartmaatschappij of online inchecken mogelijk is. In de reispapieren staat duidelijk vermeld of het mogelijk is. Het is altijd mogelijk om ook op de luchthaven in te checken.

Melden op de luchthaven
De reiziger dient zich minimaal 3 uur voor de in uw reispapieren vermelde vertrektijd bij de incheckbalie op de betreffende luchthaven te melden. De reiziger is te allen tijde zelf verantwoordelijk voor het tijdig aanwezig zijn op de luchthaven. Indien de vlucht wordt gemist, dient er direct contact te worden opgenomen met Effeweg.nl om het probleem op te lossen. Er zal dan samen met u gekeken worden naar de mogelijke oplossingen. Eventuele bijkomende kosten zijn voor rekening van de reiziger.

Vertragingen
Door (extreme) weersomstandigheden, stakingen en overmacht (zoals o.a. (natuur) rampen of het sluiten van het luchtruim door de overheid, kunnen vertragingen en/of annuleringen van vluchten ontstaan. Dit kan gevolgen hebben voor de uitvoering van de reis en eventueel tot extra kosten leiden. Effeweg.nl is echter nooit aansprakelijk voor de daaruit voortvloeiende kosten en gevolgen.

Bagagevrijdom vliegreizen
Voor de bagagevrijdom verwijzen wij u naar de informatie in onze brochure en website. In de reispapieren staan de definitieve voorwaarden nogmaals vermeld. Bij diverse luchtvaartmaatschappijen geldt tegenwoordig dat men dient bij te betalen wanneer u meer bagage dan uitsluitend uw handbagage (maximaal 1 stuk per persoon) wenst mee te nemen. Raadpleeg daarom altijd goed de verstrekte informatie m.b.t. de toegestane (hand) bagage en de bijbehorende voorwaarden (gewicht en afmetingen) die van toepassing zijn op de bagage voor de door u geboekte vlucht. Het bijboeken van (extra) bagage dient over het algemeen te geschieden via de websites van de betreffende luchtvaartmaatschappij. Indien het via Effeweg.nl mogelijk is dan wordt daarvan melding gemaakt tijdens de boeking.

Hotel 
Informatie betreffende het hotel waar u tijdens de reis verblijf, vindt u bij de betreffende reis. Voor een aantal busreizen zal op het moment van boeking uw verblijfplaats(en) nog niet bekend zijn. U wordt ongeveer een week voor vertrek middels de reispapieren op de hoogte gesteld van het hotel waar u zult verblijven. Effeweg.nl behoudt zich te allen tijde het recht voor om een ander hotel van vergelijkbare kwaliteit aan te bieden. Indien mogelijk wordt u hiervan voorafgaand aan busde reis op de hoogte gesteld.
U bent zelf verantwoordelijk voor uw accommodatie ten tijde van uw verblijf. Eventuele schade of verlies van objecten of inventaris valt onder uw eigen verantwoordelijkheid, ongeacht of de schade of diefstal door uzelf of derden is veroorzaakt. Eventuele kosten die hieruit vloeien kunnen op u verhaald worden.


Prefenties
U kunt bij uw boeking uw voorkeuren of wensen aangeven met betrekking tot de accommodatie. Deze preferenties worden door Effeweg.nl doorgegeven aan de hotelier. Een preferentie is nooit gegarandeerd. Effeweg.nl is hierin ook afhankelijk van derden.


1- en 3- persoonskamer
Er zijn hotels die slechts een beperkt aantal 1-persoonskamers hebben. Ondanks dat u voor deze kamers een toeslag moet betalen, kunnen de kamers wat betreft ligging, grootte en kwaliteit iets minder zijn. Dit is helaas een internationaal gegeven waar Effeweg.nl geen invloed op heeft. Bij veel hotels is het mogelijk een 3-persoonkamer aan te vragen. U dient dit dan aan te geven bij boeking. U betaalt dan de gewone reissom. In veel gevallen wordt een derde bed bijgeplaatst op de kamer, waardoor de leefruimte kleiner wordt.


Diëten
Wanneer u aan een dieet bent gebonden, dient u dit bij boeking aan ons door te geven. Wij zullen dit dan kenbaar maken bij het hotel. Het betreft hier altijd een preferentie, garanties kunnen wij niet geven. Effeweg.nl kan niet aansprakelijk gesteld worden voor de uitvoering van uw dieetwensen.


Minimum aantal deelnemers 
Het minimum aantal deelnemers is 25 per reis. Wij behouden ons het recht voor de reis kosteloos te annuleren indien het minimum aantal niet kan worden gerealiseerd. U wordt hiervan uiterlijk 1 week voor vertrek op de hoogte gesteld. Bij annulering van onze zijde wordt u een alternatief aangeboden. Dezelfde reis op een andere vertrekdatum, dan wel een andere bestemming op dezelfde vertrekdatum. Kunt of wilt u geen gebruik maken van het door Effeweg.nl aangeboden alternatief, dan worden de door u betaalde reisgelden volledig teruggestort.

Optionele excursies
Tijdens de reis kunt u deelnemen aan het dagprogramma. Deelname aan een aantal excursies, dagtochten wordt voorafgaand aan de reis al bij boeking gevraagd. Deze excursies staan op de pagina vermeld bij toeslagen. Het betreffen vaak excursies welke voor grote groepen voorafgaand aan de reis door Effeweg.nl aangemeld dienen te worden. U ontvangt op uw bevestiging/factuur de gegevens van de vooraf geboekte excursies en betaalt hiervoor voorafgaand aan de reis aan Effeweg.nl. Tijdens de reis kunt u vaak ook nog een aantal extra excursies maken. Deze excursies dienen ter plaatse contant te worden betaald. Optionele excursies zijn vrijblijvend en niet verplicht.


Entreegelden
Entreegelden zijn exclusief, tenzij anders vermeld op de pagina van de desbetreffende reis. Onder entreegelden wordt niet het busvervoer verstaan. Wel entreegeld van een museum, een lokale
gids, een boottocht, kasteel etc. In uw reispapieren vindt u een aantal indicatietarieven van entreegelden ter plaatse. U bepaalt zelf of u wilt deelnemen aan een excursie, waarvoor entreegelden gelden.


Lokale gidsen
Onze ervaren chauffeurs zijn op veel Europese bestemmingen geweest en weten veel. Maar een lokale gids kan u net iets meer vertellen over alle ins en outs op uw reisbestemming. Bij veel reizen maken wij daarom gebruik van lokale gidsen. Deze kunnen inclusief zijn bij de reissom, maar in veel gevallen kunt u ook een stadstour of –wandeling optioneel reserveren. Indien mogelijk, proberen wij een nederlands sprekende gids te reserveren. Helaas zijn deze niet overal beschikbaar en reserveren wij een duits- of engels sprekende gids. In een aantal landen is Effeweg.nl ook verplicht een lokale gids in te huren om uitleg te mogen geven over lokale bezienswaardigheden.


Prijzen
De genoemde prijzen zijn per persoon en op basis van bezetting in een 2-persoonskamer tenzij anders vermeld. Alle gepubliceerde prijzen zijn onder voorbehoud. Het kan voorkomen dat reizen kort voor vertrek goedkoper worden aangeboden in de nieuwsbrief, advertenties en op de website dan eerder gepubliceerd in de brochure. Om het minimum aantal deelnemers te behalen en zo de reis toch te kunnen uitvoeren, kan Effeweg.nl een prijsverlaging doorvoeren kort voor vertrek. Er zal geen restitutie van het verschil in prijs plaatsvinden voor reeds eerder gemaakte boekingen hoe vervelend dit ook kan zijn. Prijzen kunnen ook naar boven worden aangepast wanneer Effeweg.nl bijvoorbeeld extra hotelkamers duurder moet inkopen, vanwege een veelgevraagde reisdatum. Het kan voorkomen dat reizigers voor eenzelfde reis verschillende reissommen hebben betaald.


Voorbehoud prijswijzigingen
Bij het samenstellen van onze brochure is Effeweg.nl uitgegaan van de toen heersende tarieven, belastingen en wisselkoersen voor de verschillende reisonderdelen als vervoer, accommodatie, verzorging en excursies. Effeweg.nl behoudt het recht om de reissom aan te passen indien wijzigingen in de vervoerskosten, verschuldigde heffingen en toepasselijke wisselkoersen of brandstoftoeslagen daartoe aanleiding geven. De prijzen zijn gebaseerd op het prijspeil van brandstof op 1 september 2017. Overige kosten zijn gecalculeerd op basis van beschikbare tarieven in september 2017.


Reserveren 
U kunt voor het arrangement van uw keuze telefonisch of middels internet reserveren bij Effeweg.nl. De reserveringskosten die u tegelijkertijd met uw aanbetaling dient te voldoen, bedragen € 18,- per boeking. Wanneer u met meerdere personen tegelijkertijd boekt vormt u een party. Het adres van de hoofdboeker fungeert dan als correspondentieadres en deze ontvangt dan ook de boekingsbevestiging. Tevens is de hoofdboeker hoofdelijk aansprakelijk voor de hele betaling. Op het moment dat u telefonisch of via internet uw gegevens doorgegeven heeft, beschouwen wij dit direct als een definitieve reservering. Bij wijzigingen en annuleringen hanteren wij dan ook de ANVR voorwaarden. Na reservering ontvangt u een bevestiging van de boeking, waarop het gereserveerde staat vermeld inclusief de reissom. Het is niet verplicht om een aanbetaling te doen. Het volledige bedrag moet uiterlijk 6 weken voor vertrek op onze rekening staan bijgeschreven. Voor eventuele wijzigingen binnen uw boeking dient u € 10,- wijzigingskosten per boeking te betalen. In het geval de hoofdboeker jonger is dan 18 jaar, dient de ouder of voogd schriftelijk toestemming te verlenen aan Effeweg.nl alvorens de boeking kan worden bevestigd.


Reispapieren
Wanneer uw betaling bij ons binnen is, ontvangt u ongeveer 5 dagen voor vertrek uw reispapieren met de DEFINITIEVE vertrektijd, adres accommodatie, vouchers extra reserveringen en verzekeringen, indicatie excursie-tarieven, informatie thuisblijvers en noodnummer Effeweg.nl.


Reisdocumenten 
U dient in het bezit te zijn van een geldig paspoort of identiteitskaart. Let wel: iedere reiziger dient zelf zorg te dragen voor het in orde zijn van geldige reisdocumenten. Zorgt u ervoor dat u deze documenten in uw handbagage heeft. Een rijbewijs is géén geldig reisdocument. Heeft u geen Nederlands reisdocument, dan dient u zelf bij de desbetreffende instanties te informeren of uw buitenlandse document een geldig reisdocument is naar het land van bestemming. Voor de reizen naar Karpaten (West-Oekraïne) en de Geheimen van de Balkan dient u in het bezit te zijn van een paspoort, dat na thuiskomst nog minimaal 3 maanden geldig is. Bij sommige reizen naar Kroatië kunt u deelnemen aan dagtochten naar Mostar en Dubrovnik. U passeert de grens bij Bosnië. Let u er in dat geval op, dat uw paspoort of identiteitskaart nog minimaal 3 maanden geldig is na thuiskomst. Visumplicht Rusland: voor reizen naar Rusland geldt normaal gesproken een visumplicht, uitzondering is de reis Baltische Parels en Oostzeecruise; enkel een paspoort vereist, dat nog minimaal 6 maanden na thuiskomst geldig is. Voor de rondreis Moskou, Sint Petersburg en De Gouden Ring geldt wel een visumplicht. De procedure voor het verkrijgen van uw visum zal Effeweg.nl zoveel mogelijk voor u uit handen nemen, waarover wij u na uw boeking over zullen informeren. Uw paspoort dient nog minimaal 6 maanden geldig te zijn na thuiskomst en twee blanco pagina’s naast elkaar te bevatten. De kosten voor het visum zijn exclusief de reissom en bedragen ca. € 90,- p.p. (actuele info per 24-11-2017). 

Minderjarig en op reis
Er geldt geen leeftijdsbeperking voor onze reizen. Jongeren t/m 17 jaar die zonder begeleiding van een volwassene reizen, dienen in het bezit te zijn van een verklaring ondertekend door hun ouders/verzorgers. Uitzondering op deze regel zijn de reizen naar Engeland, Ierland en Schotland. Hierbij mogen jongeren t/m 17 jaar enkel reizen onder begeleiding van een volwassene. Dit in verband met de strenge douane formaliteiten bij de overtocht per boot en trein. Effeweg en haar chauffeurs zijn op geen enkele wijze verantwoordelijk voor het begeleiden van een minderjarige tijdens de reis. De verantwoordelijkheid ligt bij de ouder/ verzorger.

Onvolkomenheden
Wij doen ons uiterste best om uw vakantie probleemloos te laten verlopen. Mocht u ondanks onze inspanningen toch een onvolkomenheid constateren, dan dient u dit tijdens de reis aan de chauffeur/reisleider te melden. Meestal kan uw probleem dan direct opgelost worden. Gebeurt dit niet naar tevredenheid, dan dient u ons binnen één maand na terugkeer een klachtenbrief te sturen.


Excursies/Overmacht 
Het weer kan slecht zijn, de weg geblokkeerd, of andere redenen kunnen er de oorzaak van zijn dat wij genoodzaakt zijn een excursie ter plaatse te annuleren of het programma te wijzigen. U kunt er echter zeker van zijn dat wij in dat geval ons uiterste best doen u een alternatief en zo optimaal mogelijk programma aan te bieden. U dient de excursies/ entreegelden ter plaatse contant aan de chauffeur te
voldoen. Wij houden ons het recht voor:
1) Een excursie te annuleren bij onvoldoende deelname.
2) U in een ander hotel van dezelfde categorie onder te brengen.


Duurzaam toerisme 
Duurzaam toerisme is niets anders dan reizen en rekening houden met milieu, mensen, natuur en cultuur, zodat ook aan volgende generaties aantrekkelijke bestemmingen kunnen worden aangeboden. De ANVR-reisbranche voelt zich hierbij betrokken en zet zich in voor Duurzaam Toeristisch Ondernemen (DTO). Zo voldoet ons bedrijf aan de ANVR-DTO verplichting, waarbij de reisonderneming o.a. een daartoe opgeleide coördinator heeft aangesteld die met goed gevolg een examen heeft afgelegd. Ook hebben wij een beleidsverklaring en een programma met praktische maatregelen opgesteld, waarin staat beschreven hoe wij nu en in de toekomst met de zorg voor het milieu omgaan. Maar duurzaam toerisme is niet alleen iets voor reisondernemingen. U bent als vakantieganger daarbij een onmisbare
schakel (zie www.anvr.travel > Op Reis, Duurzaam Toerisme).


ECPAT 
Wij steunen actief het ANVR en ECPAT- NL in de bestrijding van kinderprostitutie in vakantielanden. Wij nodigen u uit met ons alert te zijn op misbruik van kinderen. Informatie is bij de reisleiding beschikbaar.


Fouten voorbehouden
Ondanks dat de busreizen met de grootste zorg zijn samengesteld, kan het helaas voorkomen dat er fouten in de teksten en prijzen zijn ontstaan.


Informatie en boekingen 
Voor meer informatie en/of boekingen neemt u contact op met Effeweg.nl:
Telefonisch 088 - 10 30 800
Op werkdagen van 08:00 - 20:00 uur
Op zaterdagen van 08:30 - 17:00 uur
Of via internet www.effeweg.nl

Effe Weg BV
Postbus 23
7710 AA Nieuwleusen

Den Hulst 134
7711 GT Nieuwleusen

Telefoon: 088 - 10 30 800
E-mail: info@effeweg.nl
Internet: www.effeweg.nl

KvK: 05077081
IBAN: NL71 RABO 0325 6913 12

Telefoonnummer klantenservice 088 10 30 800
Openingstijden
ma. t/m vr. uur
zaterdag uur
Gedetailleerde gegevens
Postadres
Effe Weg B.V.
Den Hulst 134
7711 GT Nieuwleusen
E-mail info@effeweg.nl
Tel. +31 (0)88 10 30 800
KvK 05077081
BTW nr. NL814069538B01
IBAN NL71 RABO 0325 6913 12
01:33:04 | 0,07 | effeweg | NMT-WEB-118 TourWeb © NetMatch